Berčiūnų ūkinių prekių parduotuvėje. XX a. 9-as deš. Foto A. Gylio. PAVB F48-141

Objekto panaudojimo teisės: InC-EDU

Progresas

1960-aisiais Panevėžio prekybininkai pradžiugino pirkėjus nauja prekiavimo forma – savitarna. Naujoje pramoninių prekių parduotuvėje klientams buvo suteikta galimybė patiems pasiimti prekes nuo lentynų ir jas apžiūrėti. „Panevėžio tiesoje“ (1960 04 02) ši aptarnavimo sferos naujovė buvo pristatyta tokia žinute: „Vakar Agronomijos gatvėje atidaryta nauja, moderni pramoninių prekių parduotuvė. Parduotuvėje veikia medžiagų, avalynės ir galanterijos gaminių sekcijos. Sveikintina tai, kad naujoje parduotuvėje pirkėjas naudosis nauja prekiavimo forma. Jis čia pats betarpiškai galės pasirinkti medžiagas, pasimieruoti batus. Galanterijos prekės taip pat išdėstytos atviroje vitrinoje. Parduotuvėje – gausus pasirinkimas įvairiausių prekių.“

Klientų aptarnavimo procesų progresas nestovėjo vietoje. Praėjus beveik pusei amžiaus nuo šios parduotuvės atidarymo, panevėžiečiai jau galėjo ne tik nuo lentynų patys pasiimti ir apžiūrėti prekes, bet net jas ir nusipirkti savitarnos kasose be pardavėjų ar kasininkų pagalbos. Lietuvoje savitarnos kasas savo parduotuvėse pirmasis įdiegė prekybos tinklas „Iki“. Tai įvyko 2008 metais. Tų metų vasarą panevėžiečiai „Iki“ prekybos centre Ukmergės gatvėje jau turėjo galimybę padirbėti kasininkais – jame buvo įrengtos pirmosios šešios savitarnos kasos.

Vieni pirkėjai mano, kad tokios kasos naudingos, nes padeda išvengti ilgo stovėjimo eilėse, kiti teigia, kad naudojimasis šiomis kasomis vargina. Yra ir tokių, kurie vis labiau technologizuojamoje aptarnavimo sferoje pasigenda žmogiškojo kontakto, gyvo bendravimo – dalykų, kurie yra svarbūs gerai asmens, tuo pačiu ir visos visuomenės psichologinei savijautai. Ar progresas jau nuėjo per toli?

Nuotraukoje – Berčiūnų ūkinių prekių parduotuvėje. XX a. 9-as deš. Foto A. Gylio. PAVB F48-141