Panevėžietė jaunosios kartos mados dizainerė, kostiumų dailininkė.
Mados dizainerė. Baigusi Panevėžio „Minties“ gimnaziją, įgijo tvarios mados dizainerės specialybę Kopenhagos dizaino ir technologijų mokykloje bei baigė mados dizaino studijas Vilniaus dailės akademijoje. Kaip mados dizainerė pristatė savo kolekcijas įvairiuose Lietuvos ir Europos mados bei dizaino festivaliuose. Festivalyje „Mados infekcija“ iš penkiolikos kolekcijų, kurias kūrė dizaineriai iš aštuonių pasaulio valstybių, triumfavo Marijos Petraitytės ir Valdemaros Jasulaitytės bendras darbas. Panevėžietė yra sukūrusi kostiumus muzikos atlikėjams Silvester Belt, Jessica Shy, Donny Montell, Evgenya Redko ir kt. Dizainerė savo kūryboje derina avangardines praeities ir futuristines ateities inspiracijas, o jos rūbai paremti gamtos formomis, neretai menantys skulptūras. 2022 m. dizainerė atidarė savo vardo studiją, kurioje vysto naujas kolekcijas, kuria rūbus pagal specialius užsakymus.
2024 m. M. Petraitytė debiutavo Juozo Miltinio dramos teatre, kaip kostiumų dailininkė. Menininkė sukūrė kostiumus spektakliams „Mahamaya Electronic Devices“ (rež. Iwan Wyrypajew ir Mykola Mishyn; JMDT) ir „Migla“ (rež. Aleksandr Špilevoj; VŠDT). „Arrivederci“ – antrasis dizainerės darbas Juozo Miltinio dramos teatre. 2025 m. kostiumų dailininkė taip pat kūrė kostiumus Alytaus miesto teatro spektakliui „Pilėnai“, kurį režisavo Aleksandras Špilevojus.
Įkvėpta mamos. Marija spėja, kad sukti mados dizaino keliu dar vaikystėje buvo įkvėpta mamos, kuri tuo metu užsiėmė drabužių kūrimu. „Siuvimo mašinos, seni „Burda“ žurnalai, įvairių formų lekalai ir brėžiniai – mane žavėjo viskas“, – sako Marija. Galvodama apie ateitį panevėžietė visada save matė meno srityje – dizainas buvo tarp pirmųjų pasirinkimų jos gyvenime.
Kostiumai. Dizainerė teigia, kad „kostiumas nebūtinai turi būti gražus tradicine prasme – viskas priklauso nuo konteksto, aplinkos, kurioje jis funkcionuoja. Kartais netikėtas, netipiškas ar net šokiruojantis kostiumas gali sulaukti didžiausių pagyrų ir apdovanojimų. Ir atvirkščiai – gražus kostiumas gali prarasti prasmę, jei nedera prie visumos.“ Marijos Petraitytės teigimu, tikras iššūkis yra ne sukurti gražų kostiumą, bet išmokti išsiskirti, kad tave – tavo stilių, tavo darbus atpažintų. „Mano kelias – kurti drabužius, turinčius išliekamąją meninę vertę, savo istoriją ir konceptualumą. Kolekcijų drabužiai, kurie nėra skirti kasdienai, gyvena kitokį gyvenimą – jie nuomojami, pasirodo televizijoje, teatre. Tai vienas iš tvarių mados vartojimo būdų.“ Anot Marijos Petraitytės, dizaineriui drabužis nėra tik apdaras. „Man drabužis ir mada yra tokia meno forma, per kurią galima atskleisti ateities vizijas, siųsti žinutes ir sukurti kažką neįprasto. Mano kūryba skirta ateičiai, tačiau įkvėpta istorinės praeities motyvų, gamtoje esančio gyvybiškumo ir organikos“, – sako kūrėja.
Mokėti įtikti. Tiek aktoriai, tiek dainininkai visi nori gražiai atrodyti, sako drabužių dizainerė. Tačiau aktoriai nori būti laisvesni, o solistai nori jausti komfortiškai. „Jeigu žmogus sako, kad jam nepatogu, nenori taip eiti į sceną, būtinai į tai atsižvelgiu. Matuojant kostiumą dizainas kartais gali keistis.“
Operetė „Šikšnosparnis“. Panevėžietė dizainerė yra sukūrusi įspūdingus kostiumus Johano Štrauso operetei „Šikšnosparnis“ Panevėžio muzikiniame teatre. M. Petraitytė sako, kad kurdama kostiumus nenorėjusi nutolti nuo klasikinio pastatymo, bet jai buvo įdomu eksperimentuoti su siluetu, spalva, tekstūra, pridėti išskirtinių detalių. „Norėjau, kad kostiumai stebintų. Didžiausią malonumą jaučiu kurdama savaip – jungdama istorines kostiumų detales su modernumu ir leisdama joms perteikti asmeninę viziją. Tai ką vadinu istoriniu futurizmu“, – teigia dizainerė. M. Petraitytė mano, kad „Šikšnosparnio“ pastatymui buvo pasirinkta tikslingai – kad atneštų to istorinio futurizmo, į klasikinį kūrinį pažvelgtų iš savo perspektyvos. Dizainerės nuomone, kuriant kostiumus svarbiausia, kad atlikėjai galėtų laisvai judėti, dainuoti, šokti, patogiai jaustųsi. Kalbėdama apie „Šikšnosparnį“ dizainerė sako, kad tai jos debiutas Muzikiniame teatre ir kad sudėtingiausia buvo tokiame pastatyme suvaldyti atlikėjų gausą, kuomet visi kostiumai turėjo derėti vienu metu tarpusavyje, tačiau ir būti skirtingi.
Nuotraukoje Marija Petraitytė. Prieiga internete: https://fm99.lt/mados-ir-teatro-sankirta-marija-petraityte-apie-kurybinius-procesus-spektaklyje-pilenai
Literatūra ir šaltiniai
- Arti su Marija Petraityte. Prieiga internete: https://www.miltinioteatras.lt/naujienos/arti-su-marija-petraityte/
- Osteikaitė, Reda. Mados ir meno arenoje – panevėžietės triumfas. Iliustr. // Panevėžio balsas. 2022, gruod. 17, p. 12.
- Petraitytė, Marija. Marija Petraitytė: norėjau, kad kostiumai stebintų : [pokalbis su panevėžiete drabužių dizainere Marija Petraityte] / kalbėjosi Rūta Sarapė. Iliustr. // Sekundė. 2025, rugs. 12, p. 9.